Przedszkole w Lubiszynie

Logopedia

Galeria

  

Propozycja ćwiczeń logopedycznych w domu.

 

18.05.2020

Dziś utrwalamy głoskę "sz". Pamiętaj o poprawnej wymowie głoski "sz". Powodzenia.

1. Głoska "sz" w tekście ( na pamięć ):

Wiersz "Szajka myszy"

Szajka myszy na paluszkach,

szuka groszku po garnuszkach.

W szafie kaszę pałaszuje

i okruszków poszukuje.

Szymek przerwał myszkowanie

poszedł kupił kota na nie.

2. Utwórz zdrobnienia do podanych wyrazów ( mały kot to.........kotek):

mały szal to..........

mała szafa to ...........

mała szopa to ..........

mała szufla to ............

mała kasza to ...........

mały kaszel to ...........

mała koszula to ........

mała maszynka to .........

2. Dodaj liczebnik "trzy" do wyrazów (np. kot-trzy koty: rodzic mówi "kot",a dziecko mówi "trzy koty"):

szalik-

szampon-

szabla-

szafa-

3. Dodaj liczebnik "sześć" do wyrazów (np. kot-sześć kotów: rodzic mówi "kot",a dziecko mówi "sześć kotów"):

daszek-

kalosz-

paluszek-

4 .Utwórz przymiotniki w stopniu wyższym i najwyższym według wzoru:

gruby-grubszy-najgrubszy

wielki......

mały.......

szybki....

długi....

biały.....

głęboki........

3. Głoska "sz" w wyrazach (do powtarzania):

szorty, szalik, koszulka, kasztany, kwiatuszki, szarlotka, szuwary, szaruga, szopka, kalosze, ptaszki, szron

Z jaką porą roku kojarzą ci się te wyrazy? Rodzic mówi wyrazy - dziecko odpowiada (wiosna, lato, jesień,zima).

4. Rozwiąż zagadki (odgadnięte słowo podziel na sylaby i głoski). Potem narysuj odpowiedzi do zagadek i podposz je.

Jaki kolczasty zwierz obudził się- czy wiesz?  (jeż- wymawiamy "jesz")

Ma długi ogonek, oczy jak, paciorki. Gdy zobaczy kota, umyka do norki. (mysz)

Zakładamy go na szyję, jak jest zimno? (szalik)

Do obiadu usiedliśmy.Jest nóż, widelec, a brakuje ...............(łyżka- wymawiamy "łyszka")

 

 

13.05.2020r.

  • W tym tygodniu proponuję zabawę w Zawody:

 

https://liblink.pl/F6YK0bkwRi

 

  • Wierszyk do utrwalenia głosek "s" i "sz".

 

 

„WIATR I WĄŻ”

 

 

 

Szumi wiatr, szumi wciąż:

 

Szszsz…szszsz…

 

A tu głośno syczy wąż:

 

Sss…sss…

 

Wiatr piosenkę nową szumi:

 

Szszsz…szszsz…

 

Lecz syk węża szum ten tłumi:

 

Sss…sss…

 

Zdenerwował się aż wąż:

 

- Czy mam szumu słuchać wciąż?!

 

Sss…sss…

 

Przecież pięknie syczę sam,

 

teraz ja tu koncert dam!

 

Sss…sss…

12.05.2020

 

Wspomnienia…”
Logopedyczne ćwiczenia słuchowe dla przedszkolaków
Cele: Różnicowanie wymowy (dźwięcznych)samogłosek i spółgłosek bezdźwięcznych.


Opowiadanie :
Ania i Franek spędzili ubiegłoroczne wakacje nad morzem. Dzieci zabrały ze sobą z domu ulubione zabawki, ponieważ nie chciały się z nimi rozstawać. Ania wzięła lalkę Amelkę i plastikowe zwierzątka: baranka Edzia, owieczkę Irenkę i jagniątko Janyyy. Franek spakował misia Uchusia i pajacyka Oskara w otwieranym pudełku. Ania śpiewała lalce (aaa ) przed zaśnięciem, a bawiąc się zwierzątkami naśladowała głosy baranka (e...), owieczki (i...) i jagniątka (y...). Franek otwierał pudełko, z którego wyskakiwał pajacyk i pokrzykiwał (o!;), a gdy bawił się misiem pogwizdywał (uuu). Rodzice kupili też dzieciom nowe zabawki. Ania dostała czarodziejskie lusterko, na które można było chuchać (ch...), a potem palcem rysować różne wzory. Później tata dokupił też różnokolorowe zaczarowane baloniki. Gdy się je nadmuchało, przybierały ciekawe kształty, potem można było z nich spuszczać powietrze i słuchać, jak pięknie syczą (s...). Frankowi rodzice kupili sitko do zabawy na plaży. Nabrany piasek wylatywał przez dziurki sitka, wydając fajny dźwięk (ś...), a na górze zostawały kamyczki i muszelki. Mama sprezentowała też Frankowi samolocik – latawiec, który furkocząc skrzydełkami (f...) leciał wysoko, wysoko do nieba.
To były wspaniałe, wakacyjne zabawy!

Ćwiczenia:
1) Czytając opowiadanie zachęcamy dziecko do naśladowania odgłosów zabawek, zwracając uwagę na to, by spółgłoski bezdźwięczne ( f, ch, s, ś) wypowiadać w izolacji bez dodawania samogłoski y ( nie fy tylko f...).
2) Ćwiczymy naśladowanie odgłosów zabawek Ani i zabawek Franka. Najpierw dziecko wypowiada samogłoski oznaczające stare zabawki Ani, następnie spółgłoski bezdźwięczne określające nowe zabawki, kupione nad morzem ( a, e, i, y, ch, s). Według tej samej zasady wypowiadane są głoski dotyczące zabawek Franka (u, o, ś, f). Następnie mieszamy głoski oznaczające odgłosy starych i nowych zabawek rodzeństwa – zabawki Ani(a, e, ch, i, s, y), zabawki Franka (u, ś, o, f). Dziecko ma zasygnalizować n.p. klaśnięciem, jak usłyszy wybraną ustaloną przez rodzica głoskę lub w wersji trudniejszej 2, 3 głoski.

 

 

 

06.05.2020

Motoryka mała a logopedia

Istnieje ścisły związek pomiędzy rozwojem ruchowym dziecka, w szczególności rozwojem motoryki małej (precyzyjnej) a rozwojem mowy. Ośrodek ruchowy mowy oraz ośrodek ruchowy ręki leża blisko siebie i są ze sobą powiązane funkcjonalnie w mózgowej organizacji czynności psychicznych. Rozwój czynności mówienia zależy od rozwoju motoryki całego ciała, a szczególnie od motoryki precyzyjnej. Sprawne ręce to sprawny aparat mowy. Sprawny aparat mowy to prawidłowa artykulacja. Wszystkie zabawy rozwijające sprawność manipulacyjną, czyli  ruchy precyzyjne dłoni i palców działają stymulująco na rozwój mowy dziecka, pobudzają ośrodki mowy w mózgu, dlatego też są nieodłącznym elementem terapii logopedycznej.

Ćwiczenia usprawniające motorykę małą:

1.    Nawlekanie koralików, guzików.

2.    Przewlekanie sznurków/ sznurówek przez dziurki.

3.    Przyczepianie ubrań do sznurka za pomocą klamerek.

4.    Wydzieranki z papieru kolorowego.

5.    Lepienie z plasteliny/gliny.

6.    Wycinanie nożyczkami.

7.    Budowanie z klocków.

8.    Malowanie farbami za pomocą palców.

9.    Segregowanie różnej wielkości koralików, ziaren.

 

10.Zabawy paluszkowe polegające na wykonywaniu ruchów palców i dłoni wraz z wypowiadanym wierszykiem.

     11.Zgniatanie piłeczek, gniotków itp.

 

„Jak zrobić gniotka w domu?”

https://www.youtube.com/watch?v=2Asv1QetBms&feature=youtu.be

 

Propozycje ćwiczeń wzmacniających mięśnie palców i rąk:

https://www.youtube.com/watch?time_continue=153&v=qxQ8n9OpDj0&feature=emb_logo

 

 

 

28.04.2020

Bajka logopedyczna.

Rodzice czytają, a dzieci słuchają bajki logopedycznej i wykonują ćwiczenia artykulacyjne.

 

"O krasnoludku, który lubił chodzić na ryby"

Pewnego dnia krasnoludek obudził się wcześnie, ziewnął (ziewamy ) i przeciągnął się leniwie. Otworzył szeroko okno (otwieramy buzie szeroko) i popatrzył w górę (języki wyciągamy do góry – do podniebienia). Krasnoludek popatrzył w jedną stronę (wypychamy językiem policzki) i zobaczył stado wróbelków (ćwir, ćwir....), popatrzył w drugą stronę i zobaczył bociana (kle, kle...). Krasnalek od razu pomyślał, że wspaniale będzie wybrać się na ryby. Przygotował wędkę (wyciągamy jak najdłuższe , proste języki), haczyki (zawijamy język do góry w stronę zębów), pudełko z przegródkami na przynętę (dotykamy wszystkich ząbków po kolei czubkiem języka) i składane krzesełko (zwijamy język w rurkę). Tak przygotowany Krasnal powędrował nad jezioro, w którym woda przyjemnie szumiała pod wpływem podmuchów wiatru (szszszsz....). Po drodze zobaczył krokusa (wąchamy), później zobaczył muchę (bzz), i świerszcza(cyk, cyk...). Gdy wreszcie Krasnalek usiadł nad brzegiem jeziora zarzucił wędkę i czekał (gwiżdżemy)…Złowił wielką rybę, oooooo taką (pokazujemy wielkość ryby sięgając językiem od jednego kącika ust do drugiego). Ryba ze zdziwioną miną (wyciągamy wąskie usta do przodu – dzióbek- otwieramy, zamykamy buzię)wskoczyła do wiaderka (chlup). Bardzo z siebie zadowolony Krasnal wrócił do domu uśmiechając się od ucha do ucha (uśmiechamy się).

Po wysłuchaniu bajki – możemy poprosić dziecko o wykonanie ilustracji do bajki😊.

 

 

24.04.2020

Drodzy Rodzice!

W czasie kwarantanny możecie wspaniale bawić się ze swoimi pociechami  wykorzystując zabawy, których celem jest zwiększanie umiejętności językowych.

1.Zabawa z głoskami.

Najmłodszy uczestnik zabawy wymienia jedną głoskę, następnie wymieniamy po kolei wyrazy zaczynające się od tej głoski. Zabawa kończy się wraz z wyczerpaniem pomysłów na słowa. Kolejny gracz podaje głoskę i zabawa trwa dalej...

2.Następna zabawa jest podobna ale ciut trudniejsza.

Najmłodszy uczestnik zabawy podaje wyraz. Kolejna osoba ma wymienić  taki wyraz którego pierwsza głoska jest ostatnią poprzedniego wyrazu. Np.: Dziecko: sanki Mama: igła Dziecko: akwarium Mama: model   itd.

3.Wymieniamy wyrazy z określoną liczbą sylab Np.: dwie sylaby ( ta-ca, lal-ka, wan- na, ba- ran, itd.)

4.Wymieniamy wyrazy z określoną liczbą głosek Np.: 4 głoski ( kasa, mama, wata, sala, szafa.....)Pamiętajmy, że dwuznaki to głoski- sz, cz, dz...Zwracajmy też uwagę na sposób wymieniania głosek – krótko  np.: nie py, by , dy,  itd.

5. Możemy bawić się w rysowanie np. pięciu przedmiotów, których nazwy zaczynają się na jedną, wybraną głoskę.

6.Zadajemy sobie na zmianę zagadki .

7.Wymyślamy rymy do podawanych wzajemnie, na zmianę wyrazów Np.: woda- moda, pogoda, wygoda, zagroda

8.„Dziwny język” Spróbujmy zabawić się w tajemnicza istotę mówiącą językiem „pa”. Język „pa” polega na tym, że przed każdym słowem, które chcemy wypowiedzieć  należy podać „pa”. Np.: Bawię się świetnie Pabawię pasię paświetnie.

9.Budujemy wyrazy, dodając do podanych sylab inne. Np.: SA.....samolot         MU....mucha

Sylaby podajemy sobie wzajemnie, na zmianę, dowolne.

10.Budujemy zdania, dodając wyrazy. Jedna osoba podaje wyraz. Zadaniem kolejnego gracza jest dodanie innych wyrazów tak aby ułożyć zdanie.

11.Bawimy się w dodawanie określeń. Jedna osoba podaje wyraz (np. coś co widzimy za szybą pojazdu podczas podróży). Następna osoba ma podać trzy określenia do tego wyrazu. Np.: DRZEWO – wysokie, zielone, liściaste.

 

 

20.04.2020

 

„Dzień ziemi z buzią i językiem"

Gra online - z wykorzystaniem obrazków do gimnastyki buzi i języka.

https://www.logopestka.pl/gra-online-na-dzien-ziemi/

(Możliwość pobrania karty w wersji do druku- patrz załącznik nr 1 poniżej )

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ćwiczenia artykulacyjne głosek syczących: [s], [c].

Dzisiaj ćwiczymy głoski syczące: [s], [c]. Bardzo proszę, aby dzieci, które utrwalają te głoski zrobiły następujące ćwiczenia:

    -Zamiatamy językiem podłogę w buzi
   - Język skacze jak piłeczka – odbija się od podłogi w buzi i od sufitu w buzi
   - Język liczy dolne ząbki
   - Robimy koci grzbiet z języka- naciskamy czubkiem języka na dolne ząbki
  -  Cofamy język w buzi, żeby schował się w buzi jak najdalej :

      Powtarzamy: sa, so, se, su, sy, ca, co, ce, cu, cy.

Przypominam też o prawidłowym połykaniu, które jest szczególnie ważne dla dzieci, które mają seplenienie międzyzębowe.

Prawidłowe połykanie:

    -Unoszenie języka za górne zęby – wiele razy dziennie
  -  Przytrzymywanie czubkiem języka małych jadalnych elementów na wałku dziąsłowym (rodzynek,  płatków śniadaniowych, tik-taków, itp.)
   - Zlizywanie z wałka dziąsłowego nutelli i połykanie śliny z językiem uniesionym do tej nutelli
   - Kląskanie jak koń
   - Przesuwanie językiem po podniebieniu
   - Przyciskanie czubka języka do wałka dziąsłowego
   - Przyklejenie powierzchni języka do podniebienia
   - Przełykanie śliny z zaciśniętymi zębami, uniesionym językiem i uśmiechem

Powtarzamy zdania z głoskami: [s], [c], pamiętamy, że język jest przyklejony do dolnych zębów i nie wychodzi między zębami!


Sławek ma ostry scyzoryk.
Władysław podlewa sadzonki.
Sylwia wpadła do sadzawki.
Sandra poplamiła spódnicę.
W słońcu połyskują włosy.
Sylwester kupił dziecku akcesoria do piaskownicy.
Celina boi się zaskrońców.
Słychać dzwony z dzwonnicy.
Sabina kupiła salceson.
Sylwek dostał nagrodę od słynnego sportowca.
Widzowie zajęli miejsca.
We wrocławskim teatrze jest interesująca scena.
Przez las kicał zaspany zając. Serce słońce scena
Cyryl gra na saksofonie.
Na polance obok sosny pełznie zaskroniec.
Krystyna spaceruje po alejce z psem.
Zaspana Stefcia spogląda na wschodzące słońce.
Cezary posadził sadzonki truskawek.

 

 

 

14.04.2020

 

Rodzice i przedszkolaki!
Zapraszam Was dzisiaj na logopedyczną interaktywną ruletkę!

„Gimnastyka buzi i języka w żabim klimacie”.
Zakręćcie kołem i wykonajcie ćwiczenie!

https://www.logopestka.pl/zabia-gimnastyka-buzi-i-jezyka-gra-online/

Miłej zabawy.

 

 

07.04.2020

 

PISANKOWY TEATRZYK SAMOGŁOSKOWY

Zabawa logopedyczna dla przedszkolaków


Technika wymowy - ćwiczenia fonacji samogłosek
Cele:
Staranne, wyraziste wypowiadanie samogłosek, dokładna praca warg, swobodne otwieranie buzi, odpowiednie modulowanie siły głosu i wysokości głosu.

Materiały do zabawy:
Pobawmy się z dziećmi i wykonajmy wspólnie pisanki z wydmuszek przedstawiające buźki-główki bohaterów teatrzyku takich jak: lalka, pajacyk, miś, baranek, owieczka, jagniątko(wydmuszka z jajka przepiórczego?). Buźki rysujemy mazakami lub farbami, doklejamy z papieru wycięte uszka, noski, włosy czy czapeczki. Jeśli któraś buzia-pisanka jest trudna do wykonania możemy zamiast niej wykorzystać zabawki, które są w domu lub obrazki.

Scenariusz zabawy:
Pewnego razu Ania i Adaś postanowili zrobić rodzicom niespodziankę – przygotowali przedstawienie domowego teatrzyku. W rolach głównych wystąpiły zabawki z ich dziecięcego pokoju – lalka Amelka, pajacyk Oskar, miś Uchuś i plastikowe zwierzątka: baranek Edek, owieczka Irenka i jagniątko Janyy. Dzieci ukryte za zawieszonym kocem poruszały zabawkami i naśladowały ich głosy.
- Aaa – zaśpiewała lalka Amelka wesoło. - Aaa, tak się cieszę, bo dzisiaj są moje urodziny!
- O, o, o – zdziwił się pajacyk Oskar – nie wiedziałem, że potrafisz tak pięknie śpiewać. Spróbuję zaśpiewać tak ładnie jak ty – ooo..!
- U, u..., u, u... – z oddali zasapał miś Uchuś – zatańczmy razem i zaśpiewajmy!
Lalka, pajacyk i miś zaczęli wyśpiewywać melodię piosenki „Wlazł kotek na płotek” – pierwszą zwrotkę na samogłosce a, drugą na o, a trzecią nucili na samogłosce uuu...
- Eee, zaczekajcie na nas – zawołał baranek Edek, iii – zasapana owieczka Irenka biegła drobnymi kroczkami, yyy, ja też chcę się z wami bawić – jagniątko Janyy szybko dołączyło do tańczących.
Zrobiło się bardzo wesoło. Wszyscy wymyślali różne melodie i śpiewali je na ulubionych samogłoskach: a, o, u, e, i, y.

Ćwiczenia:
1) Możemy pobawić się w teatrzyk wg powyższego scenariusza Zachęcamy dziecko do wypowiadania samogłosek przyporządkowanych określonej zabawce lub wykonanej pisance. Każdą samogłoskę możemy ćwiczyć na kilka sposobów:
- wypowiadając krótko pojedynczy dźwięk ( a),
- długo, na jednym wydechu, mówiąc lub śpiewając ( a....),
- kilkakrotnie, rytmicznie, krótko z przerwami ( a a a a ),
- płynnie, łącząc ( aaa).
Ćwicząc w powyższy sposób można zmienić natężenie głosu – cicho, głośno, na zmianę
głośno i cicho oraz wysokość dźwięku (wysoko -nisko itp.)
2) Ćwiczenia można urozmaicić zabawą w odczytywanie samogłosek z układu ust.

 

 

UCZYMY SIĘ CHUCHAĆ, DMUCHAĆ I PRAWIDŁOWO ODDYCHAĆ


Prawidłowe oddychania jest podstawą dobrej wymowy. Celem tych ćwiczeń jest wydłużenie fazy wydechu i wdechu oraz utrwalenie prawidłowych nawyków oddychania.

1. Chuchnij na lusterko i zobacz, jak pokrywa się parą.
2. Chuchnij parę razy na swoją dłoń i poczuj ciepło swojego oddechu.
3. Powąchaj kwiatek, buteleczkę perfum.
4. Dmuchnij na wiatraczek – raz mocno a raz lekko.
5. Dmuchaj na kartkę papieru (kartkę możesz porozdzierać tak, żeby powstały frędzelki).
6. Dmuchaj na zawieszone na nitce papierowe zabawki, kolorowe waciki. Dmuchaj na nie mocno tak, żeby fruwały.
7. Puszczaj bańki mydlane.
8. Rozdmuchuj kulki z papieru, owoce jarzębiny itp. możesz dmuchać przez rurkę.
9. Zrób tor z klocków. Przeprowadź przez ten tor dmuchaniem: piłeczkę pingpongową, korek, kulkę z papieru, mały plastikowy samochodzik.
10. Zbuduj z kart do gry duży domek i zdmuchnij go.
11. Zagraj na flecie, harmonijce ustnej lub na trąbce. Zagwiżdż na gwizdku.
12. Rozlej na kartonie trochę rzadkiej farby akwareli i rozdmuchuj przez słomkę tak, żeby była jak największa plama.
13. Zrób tor ze sznurka. Dmuchając przeturlaj korale. Mogą to być chrupki, korki, małe szyszki, żołędzie.
14. Rozsyp na stole kaszę, groch, ryż i rozdmuchuj na wszystkie strony albo dmuchając ułóż jakiś wzór.
15. Nadmuchuj balony.
16. Przy mówieniu nabieramy powietrze ustami. Zrób wdech. Na wydechu, jak najdłużej potrafisz, powiedz aaaaa. W ten sam sposób powiedz kolejno: ooo…. uuuuuu…. eeee…. iiii…. yyyy…

 

31.03.2020r.

LOGOPEDYCZNE ZABAWY SŁUCHOWE  DLA DZIECI I RODZICÓW:


Szukamy źródeł dźwięków
Ćwiczymy pamięć, spostrzegawczość, koncentrację słuchową i wesoło się bawimy!


Przygotujmy następujące materiały:
Zestaw I – kilka kartek papieru, np. gazety


1.Słuchamy różnych dźwięków, które możemy uzyskać poprzez manipulację papierem, n.p.:
• darcie papieru,
• szybkie zgniatanie arkusza papieru w kulę,
• podrzucanie papierowej kuli i łapanie jej,
• rzucanie kuli na podłogę,
• dmuchanie na rozpostartą kartkę papieru,
• poruszanie rozpostartą kartką papieru,
• szeleszczenie, pocieranie rękoma kartki z obu stron,
• drapanie kartki palcami, paznokciami,
• uderzanie zwiniętą w rulon kartką o brzeg stołu
• przewracanie kilku kartek papieru jak w zeszycie, książce,
• inne dźwięki wg własnego pomysłu.
2. Rozpoznajemy w.w. wybrane pojedyncze dźwięki - rodzic demonstruje dźwięki w dowolnej kolejności, a obrócone tyłem dziecko zgaduje, jaki to dźwięk – nazywa go, opowiada o nim, albo mając drugi zestaw kartek odtwarza dźwięk. Można też zamienić się rolami – dziecko demonstruje dźwięki, a rodzic zgaduje.
3. Rozpoznajemy dźwięki w sekwencjach najpierw 2 lub 3 dźwięki, ważne by odgadywać je we właściwej kolejności - dźwięk na początku i na końcu (pierwszy, ostatni) oraz na początku, w środku i na końcu (pierwszy, środkowy, ostatni).
4. Starsze dzieci rozpoznają dźwięki w wieloelementowych sekwencjach i wymieniają (odtwarzają) po kolei jak najwięcej dźwięków. Ile dźwięków po kolei udało się Wam rozpoznać?

 

 

 30.03.2020r.

WYRAZY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE CZ.1

Naśladujcie odgłosy otoczenia: szum wiatru, odkurzacza, odgłosy wydawane przez zwierzęta, warkot silnika samochodu, alarm przejeżdżającej straży pożarnej, zasłyszaną melodię.
Wykorzystujmy każdą okazję żeby sprowokować dziecko do mówienia. Wyrażenia dźwiękonaśladowcze są bardzo ważnym etapem w rozwoju mowy! W trakcie ich wypowiadania dziecko utrwala sobie głoski oraz uczy się łączyć sylaby, np. be be, pa pa.
Każde dziecko lubi się bawić w naśladowanie różnych dźwięków i odgłosów z jakimi może się spotkać w różnych sytuacjach.



Ania wozi laleczkę w wózeczku i śpiewa: a-a-a-a-a
Jaś bawi się samochodzikiem: brym – brym
Jedzie karetka pogotowia: uaeo
Jedzie samochód policyjny: ieye
Jedzie straż pożarna: aiau
Książka spada ze stołu: bach
Zosia przywołuje kot: kici, kici – kotek miauczy – miau
Staś gra na bębenku: bum, bum
Jurek gra na trąbce: tratatata
Zegar wybija godziny: bim bam
Budzik dzwoni: drrr, drrr
Kukułka wykukuje godziny: ku ku
Cyka zegarek ręczny: cyk – cyk
Na podwórku gospodyni karmi kury i woła: cip cip
Kury gdaczą: ko, ko
Kogut pieje: kukuryku
Kaczki kwaczą: kwa, kwa
Gęsi gęgają: gę, gę
Indyk gulgocze: gul, gul
Piesek szczeka: hau, hau
Krowa ryczy: mu, mu
Baran beczy: be, be
Koza meczy: me, me
Świnka chrząka: chrum, chrum

 

 

26.03.2020r.

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE APARAT ARTYKULACYJNY:

Balonik: Nadymamy policzki, usta są zamknięte.
Konik: Kląskamy. Co pewien czas konik męczy się i parska.
Cukierek: Udajemy, że mamy w buzi cukierka – przy zamkniętych wargach wypychamy policzki językiem.
Pędzel: Przesuwamy językiem po podniebieniu – malujemy sufit.
Rybka: Powoli otwieramy i zamykamy wargi tworzące kształt koła. Zęby są zamknięte.
Buziaki: Cmokamy, usta są ułożone w „ciup”.
Schodki: Czubek języka wędruje po trzech schodkach: najpierw do górnej wargi, potem do górnych zębów,
następnie dotyka do wałka dziąsłowego. Buzia jest szeroko otwarta.
Huśtawka: Czubkiem języka dotykamy na zmianę prawego i lewego kącika ust. Buzia jest szeroko otwarta.
Pilnujemy, żeby żuchwa się nie przesuwała.

NazwaRozmiarData
icoDZIEN-ZIEMI-MINKI[2].pdf

Załącznik Dzień Ziemi -Minki

38.86 KB2020-05-06
  • Dodaj link do:
  • facebook.com
Przedszkole