Program Promocji Zdrowia
PROGRAM PROMOCJI ZDROWIA PRZEDSZKOLE W LUBISZYNIE 2017/2018
NAZWA |
PRZEDSZKOLE W LUBISZYNIE |
---|---|
Adres |
Ul. Myśliborska 18, 66-433 Lubiszyn |
Telefon |
502 842 154 |
Adres e- mail |
|
Strona www |
|
Imię i nazwisko dyrektora |
Beata Byczkiewicz |
Imię i nazwisko koordynatora |
Paulina Bogusz |
Imię i nazwisko członków zespołu ds. promocji zdrowia |
Aleksandra Piotrowska Ewelina Malanowska Klaudia Sawicka
|
Wstęp
Zdrowie dziecka jest podstawowym warunkiem pomyślnego procesu wychowawczego. Dzieciństwo to okres w życiu człowieka, w którym kształtują się jego postawy determinujące aktualne i przyszłe zachowania dotyczące zdrowia. Utrwalone wówczas przyzwyczajenia i nawyki decydują o jego późniejszym stylu życia W tym okresie dziecko potrzebuje ruchu, który jest dla niego naturalną potrzebą fizjologiczną. Chodzi więc o to, aby pielęgnować i podtrzymywać jego naturalne formy, a jednocześnie sterować rozwojem cech motoryki i rozwijać umiejętności ruchowe. Bogacenie wiedzy dziecka o zdrowiu własnym i innych, tworzenie warunków do promowania zdrowego stylu życia, oraz nabywanie umiejętności dbania o zdrowie to podstawa edukacji zdrowotnej dziecka w przedszkolu. Poznanie możliwości własnego organizmu, czynników które mu szkodzą lub pomagają w rozwoju, to również lepsze poznanie otaczającej dziecko rzeczywistości: zasady, metody i techniki, dotyczące propagowania wśród dzieci zdrowia i promowania prozdrowotnych form aktywności, to przede wszystkim prezentacja zdrowego stylu życia przez nauczyciela, który stanowi swoisty wzorzec właściwych zachowań.
Edukacja zdrowotna jest nieodłącznym i komplementarnym elementem promocji zdrowia, chociaż edukacja zdrowotna to ukierunkowane działanie na jednostkę, a promocja zdrowia oddziały wuj e na system społeczny. Edukacja zdrowotna to proces wzajemnie ze sobą powiązanych elementów, w którego zakres wchodzi:
- wiedza o zdrowiu związana z funkcjonowaniem własnego organizmu;
- umiejętność zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych;
- wiedza i umiejętność związane z korzystaniem z opieki zdrowotnej;
- wiedza o czynnikach środowiskowych, społecznych i politycznych wpływających na zdrowie.
Cele wynikające z założenia programu
- Kształtowanie nawyków i przyzwyczajeń higieniczno-zdrowotnych.
- Propagowanie zdrowego stylu życia.
- Kształtowanie umiejętności zapobiegania i radzenia sobie w sytuacjach trudnych, bezpieczeństwo w życiu codziennym.
- Wyposażenie w podstawowe wiadomości dotyczące zdrowia, zapoznanie z tym co sprzyja a co zagraża zdrowiu.
- Ukazanie wartości zdrowia jako potencjału, którym dysponujemy - korzystanie z opieki zdrowotnej.
- Angażowanie rodziców w sprawy placówki.
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami dotyczącymi bezpieczeństwa. Znajomość numerów alarmowych.
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|
Literatura dziecięca dotycząca zdrowego odżywiania |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
„Kubusiowi przyjaciele natury” -realizacja programu |
Wrzesień, październik |
Wszyscy nauczyciele |
„Mamo, tato wolę wodę” -realizacja programu |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Analiza piramidy zdrowia |
Zgodnie z rozkładem zajęć |
Wszyscy nauczyciele |
Codziennie jem owoce i warzywa |
Cały rok |
Dyrektor, planowanie jadłospisów |
Sami przygotowujemy zdrowe posiłki |
Zgodnie z rozkładem zajęć |
Wszyscy nauczyciele |
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|
Zamieszczanie w kącikach informacyjnych dla rodziców artykułów ukazujących różne formy aktywności ruchowej na właściwy rozwój dziecka |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Dzień przedszkolaka-zorganizowanie zabaw i konkursów dla dzieci |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
Zabawy i ćwiczenia ruchowe z wykorzystaniem elementów metod R. Labana, K. Orffa, W. Sherborne |
Cały rok |
Nauczyciele |
Dzień sportu |
1 czerwca 2018 |
Nauczyciele |
Systematyczne zabawy ruchowe na świeżym powietrzu, jazda na rowerach i hulajnogach |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Codzienne ćwiczenia gimnastyczne |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Wycieczki i spacery |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Dzień Dziecka -uczestniczenie dzieci w pikniku z okazji święta dzieci. |
Czerwiec |
Wszyscy nauczyciel |
Ćwiczenia gimnastyczne |
Cały rok-2x w tygodniu |
Nauczyciele grupy ,,0” |
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|
Cykle zajęć dotyczących bezpieczeństwa podczas zabaw, bezpiecznego poruszania się |
Dostosowane do tematu zajęć według planu miesięcznego |
Wszyscy nauczyciele |
Spotkanie z policjantem |
Wrzesień |
Wszyscy nauczyciele |
Uwrażliwienie na dbanie o otaczające środowisko. Światowy Dzień Ziemi (segregacja śmieci) |
Kwiecień |
Wszyscy nauczyciele |
„Dzień strażaka” – wycieczka do straży pożarnej |
Maj |
Wszyscy nauczyciele |
Kształtowanie umiejętności bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych |
Dostosowane do tematu zajęć według planu miesięcznego |
Wszyscy nauczyciele |
Bezpieczeństwo w kontaktach ze zwierzętami (wycieczka do gospodarstwa rolnego, wycieczka do schroniska). Pogadanka |
Maj- czerwiec |
Wszyscy nauczyciele |
Bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi (pogadanka) |
Dostosowane do tematu zajęć według planu miesięcznego |
Wszyscy nauczyciele |
Dbałość o zdrowie psychiczne. |
Dostosowane do tematu zajęć według planu miesięcznego |
Nauczyciele grup |
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|
Literatura dziecięca dotyczącą nawyków higienicznych |
Cały rok |
Wszyscy nauczyciele |
Akademia Agua-Fresh - cykl zajęć związanych z dbaniem o higienę jamy ustnej |
|
Wszyscy nauczyciele |
Organizacja konkursu recytatorskiego, |
kwiecień |
Ewelina Malanowska |
Spotkanie z dentystą |
Zajęcia w zależności od planu miesięcznego |
Wszyscy nauczyciele |
Działania |
Termin |
Osoby odpowiedzialne |
---|---|---|
Aktywny udział rodziców w życiu przedszkola (imprezy, uroczystości, zebrania) |
Cały rok |
Nauczyciele |
Kultywowanie obchodzenia zdrowych urodzin |
Cały rok |
nauczyciele |