• Czcionka:
bawimy, uczymy, kształcimy

Program wychowawczo - profilaktyczny Przedszkola w Lubiszynie

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY PRZEDSZKOLA W LUBISZYNIE

„W wychowaniu chodzi o to, ażeby
człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem [...],
umiał być bardziej nie tylko z drugim, ale i dla drugiego”

Jan Paweł II

WSTĘP

Idea wiodąca programu

Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości, która kierując się własną wolą dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami. To przez wychowanie kształtuje się system wartości, normy i cel życia człowieka. Do uniwersalnych ogólnoludzkich wartości zalicza się: sprawiedliwość, wolność, godność, humanizm, solidarność, pokój.

Wychowanie odbywa się na dwa sposoby:

  • Wychowanie naturalne – pod wpływem środowiska, np. w rodzinie
  • Wychowanie instytucjonalne – przez oddziaływanie instytucji wychowujących np. przedszkola

Słowa Roberta Fulghuma „Wszystkiego co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się >w przedszkolu – o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat” – stanowią sens edukacji przedszkolnej, gdyż te umiejętności zdobywa dziecko w przedszkolu.

Przyjmując założenie, iż proces wychowawczy nie odbywa się tylko w przedszkolu, że ma miejsce wszędzie i że każdy ma na niego wpływ, nauczyciele Przedszkola w Lubiszynie w porozumieniu z rodzicami dzieci tego przedszkola przyjęli wspólny plan działania nazwany tutaj programem wychowawczym.

Bezwzględny priorytet w wychowaniu dziecka ma dom rodzinny. To rodzice są najważniejszymi i pierwszymi nauczycielami swojego dziecka, dlatego maja prawo decydować o procesie wychowania również w przedszkolu. A przedszkole ma rodziców wspierać a nie zastępować. Dlatego koncepcja programu wychowawczego – profilaktycznego przedszkola powinna być tworzona po wspólnym ustaleniu przez rodziców i nauczycieli katalogu wartości.

Wartości wiążą się z pewnymi zasadami, normami, które należy przestrzegać. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne. Ważne jest, aby były dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój pierwszy społeczny świat. Tutaj powinny się nauczyć przestrzegać zasad współżycia w grupie, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych.

W społeczności przedszkolnej zaspokaja się potrzebę kontaktu z rówieśnikami, uczy się określonych form zachowań a także przestrzega określonych zasad i reguł współpracy. W trakcie zabawy w określonej grupie osób uczy się panować nad swoimi emocjami, wyrażać i identyfikować własne potrzeby jak i uwzględniać potrzeby innych. Dlatego realizacja zadań skierowanych na kształcenie umiejętności społecznych wymaga zorganizowania określonych sytuacji wychowawczych.

Swoje miejsce w świecie dziecko znajduje dzięki więzi jakie łączą go ze społeczeństwem. Celem naszych wspólnych oddziaływań wychowawczych jest zapewnienie każdemu dziecku:

  • radosnego i szczęśliwego dzieciństwa
  • bezpieczeństwa i poczucia godności własnej
  • poczucia, że jest kochane i szanowane.

CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO

 

Celem pracy wychowawczej jest osiągnięcie przez dziecko pełni jego osobowego rozwoju, a owa pełnia jest potencjalnie zawarta w jego osobie.

Przedszkole realizuje cele i zadania określone ustawą o systemie oświaty oraz przepisami wydanymi na jej podstawie, w zgodzie z Konwencją o Prawach Dziecka, wspomagając indywidualny, harmonijny rozwój dziecka, zgodnie z jego potrzebami, uwzględniając wiedzę z zakresu nauk pedagogicznych, poprzez:

  • 1) integrowanie treści edukacyjnych,
  • 2) indywidualny tok wyrównywania dysfunkcji,
  • 3) realizację zadań z zakresu wczesnej edukacji,
  • 4) przygotowanie dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego,
  • 5) stwarzanie warunków do rozwoju kreatywności w różnych obszarach działalności dziecka, stwarzanie w przedszkolu przyjaznego dziecku środowiska zapewniającego poczucie przynależności i bezpieczeństwa,
  • 6) stwarzanie warunków do rozwoju osobowości, a także oferowanie świata wartości,
  • 7) diagnozę sprawności, poziomu rozwoju funkcji poznawczych, umiejętności oraz wiedzy,
  • 8) harmonijny rozwój sfery emocjonalnej i intelektualnej,
  • 9) rozwijanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej, zainteresowań i uzdolnień poprzez różnorodne formy działalności,
  • 10) stwarzanie małemu dziecku warunków do odkrywania otaczającego go świata i siebie,
  • 11) wspomaganie indywidualnego rozwoju dziecka,
  • 12) sprawowanie opieki nad dziećmi odpowiednio do ich potrzeb i możliwości przedszkola.

Celem wychowania przedszkolnego, zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, jest:

Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.

OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA W ZAKRESIE WSPOMAGANIA PROCESÓW WYCHOWAWCZYCH

  • realizacja zadań wychowawczo- dydaktycznych i opiekuńczych w powierzonej grupie dzieci zgodnie z podstawą wychowania przedszkolnego, celami zawartymi w programach przyjętych w przedszkolu do realizacji oraz koncepcji pracy przedszkola,
  • prowadzenie obserwacji pedagogicznych ( diagnoz pedagogicznych), mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci, dokumentowanie tych działań,
  • współpraca z nauczycielami, specjalistami w celu ujednolicania działań wychowawczych,
  • wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności i zainteresowania,
  • informowanie rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci a także włączanie ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci,
  • stosowanie twórczych i efektywnych metod nauczania i wychowania,
  • przestrzeganie zasad dotyczących bezpieczeństwa dzieci podczas zajęć i zabaw
    w przedszkolu, ogrodzie, podczas spacerów, wycieczek,
  • inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktyczno- wychowawczym,
  • planowanie własnego rozwoju zawodowego,
  • systematyczne podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych przez uczestnictwo
    w różnych formach doskonalenia zawodowego.

OBOWIĄZKI RODZICÓW W ZAKRESIE WSPOMAGANIA PRACY WYCHOWAWCZEJ NAUCZYCIELA

  • systematyczna współpraca z nauczycielami, przekazywanie wszelkich informacji służących pełnemu rozwojowi ich dziecka,
  • informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w przedszkolu,
  • zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia,
  • zaopatrzenie dziecka w niezbędne przedmioty, przybory, pomoce,
  • przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola przez rodziców (opiekunów) prawnych, którzy zapewnią pełne bezpieczeństwo,
  • wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
  • okazywanie szacunku nauczycielom i innym osobom troszczącym się o dziecko
    w przedszkolu.

PRAWA I OBOWIĄZKI DZIECKA

Wychowankowie przedszkola mają prawo do:

  • właściwie zorganizowanego procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnie z ich rozwojem psychofizycznym,
  • ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź fizycznej,
  • poszanowania godności osobistej,
  • życzliwego, podmiotowego traktowania,
  • swobody wyrażania myśli i przekonań,
  • rozwijania własnych zainteresowań i zdolności,
  • przygotowania umożliwiającego osiągnięcie „gotowości szkolnej”,
  • przygotowania do samodzielnego życia,
  • wychowania w tolerancji dla samego siebie i innych ludzi bez względu na rasę, płeć, wiek, stan zdrowia; akceptowanie ich potrzeb,
  • poznawania rzeczywistości przyrodniczej, społeczno-kulturowej i technicznej,
  • spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej,
  • wyrażania swoich spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych formach działalności,
  • pomocy w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”,
  • zaspokajania poczucia bezpieczeństwa,
  • wprowadzania w kulturę bycia,
  • zaspokajania podstawowych potrzeb fizjologicznych.

Obowiązkiem dzieci uczęszczających do przedszkola jest:

  • szanowanie odrębności każdego kolegi,
  • przestrzeganie zasad form współżycia ustalonych w zbiorowości przedszkolnej,
  • szanowanie sprzętów i zabawek, jako wspólnej własności,
  • uczestniczenie w pracach porządkowych samoobsługowych, pełnienie dyżurów,
  • przestrzeganie zasad higieny osobistej,
  • przestrzeganie zasad równego prawa do korzystania ze wspólnych zabawek,
  • kulturalne zwracanie się do innych, używanie form grzecznościowych,
  • przestrzeganie zasad podporządkowania się kolegom pełniącym dyżury,
  • zdyscyplinowane zgłaszanie się na zbiórki, zwłaszcza w czasie wycieczek i spacerów,
  • pomaganie słabszym kolegom,
  • przestrzeganie wartości uniwersalnych, takich, jak: dobro, miłość, szacunek i piękno.

ZASADY ZACHOWANIA FUNKCJONUJĄCE W PRZEDSZKOLU

 

Normy współżycia w grupie stawiamy dzieciom w formie umów, zasad, zakazów i nakazów. Reguły zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu są jednakowe dla wszystkich dzieci i dotyczą następujących obszarów:

  • zachowania podczas posiłków,
  • zachowania w łazience,
  • zachowania w szatni,
  • zachowania w sali,
  • zachowania podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym,
  • zachowania podczas wycieczek i spacerów,
  • zachowania podczas imprez i uroczystości.

Reguły zachowań obowiązujące podczas spożywania posiłków:

  • siedzimy w pozycji lekko pochylonej ku stołowi,
  • jemy w ciszy,
  • sztućcami posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie,
  • odchodząc od stołu, cicho wstajemy i lekko odsuwamy krzesło, wychodzimy, zasuwamy krzesło i mówimy „dziękuję”.

Reguły zachowań w łazience:

  • mycie rąk (przed i po posiłku, po wyjściu z toalety, przed oglądaniem książek)
    • podwijamy rękawy,
    • moczymy ręce, pocieramy namydlone ręce, płuczemy,
    • zakręcamy kran,
    • otrząsamy ręce nad zlewem,
    • wycieramy dłonie w ręczniki papierowe,
    • zawieszamy ręcznik na właściwym wieszaku.
  • pielęgnacja zębów
    • do kubka wlewamy letnią wodę,
    • płuczemy usta,
    • na szczotkę wyciskamy pastę,
    • myjemy zęby,
    • kilkakrotnie płuczemy jamę ustną wodą,
    • wkładamy szczoteczkę do kubka do góry włosiem,
    • kubek ze szczotką ustawiamy w wyznaczonym miejscu.
  • higiena potrzeb fizjologicznych
    • korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
    • zawsze po sobie spłukujemy toaletę,
    • myjemy ręce po wyjściu z toalety.

Reguły zachowań w szatni:

  • starannie układamy swoją odzież i buty,
  • pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem,
  • po powrocie, przed wejściem do budynku otrzepujemy buty i je wycieramy o wycieraczkę
  • przy rozbieraniu pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży,
  • starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę,
  • pamiętamy, aby pomagać kolegom, którzy potrzebują pomocy.

Reguły zachowań w Sali:

  • nie biegamy,
  • dzielimy się wszystkim,
  • mówimy umiarkowanym głosem,
  • gramy uczciwie,
  • nie bijemy innych,
  • sprzątamy po sobie,
  • nie niszczymy zabawek,
  • używamy zwrotów grzecznościowych.

Reguły zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:

  • bezpiecznie korzystamy z urządzeń,
  • nie popychamy innych,
  • nie bijemy się,
  • pomagamy młodszym kolegom,
  • nie oddalamy się z terenu ogrodu,
  • słuchamy poleceń nauczyciela.

Reguły zachowań podczas wycieczek i spacerów:

  • idziemy kolejno parami,
  • nie popychamy się,
  • uważnie słuchamy,
  • przestrzegamy zasad ruchu drogowego,
  • nie oddalamy się od grupy i nauczyciela.

Reguły zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań itp.:

  • zajmujemy wyznaczone miejsce,
  • witamy się z gośćmi ,
  • uważnie słuchamy,
  • żegnamy się z gośćmi,
  • wychodzimy w ustalonej kolejności,
  • nie oddalamy się od grupy i wychowawcy;

BEZPIECZEŃSTWO

Dziecko w przedszkolu ma obowiązek, w trosce o bezpieczeństwo własne i kolegów, przestrzegać wszelkie umowy zawarte z nauczycielką, a w szczególności:

  • Nie oddalać się od grupy bez wiedzy nauczycieli;
  • Sygnalizować złe samopoczucie i potrzeby fizjologiczne oraz zgłaszać wszelkie przykre wypadki, uszkodzenia itp.;
  • Dbać o sprzęt i zabawki znajdujące się w przedszkolu;
  • Dbać o estetykę i czystość pomieszczeń, w których przebywa;
  • Przejawiać właściwy stosunek do rówieśników, osób starszych, wynikający z postaw respektowania podstawowych norm społecznych i etycznych.

Na bezpieczeństwo dziecka w przedszkolu składa się bezpieczeństwo >fizyczne i psychiczne:

  • a) bezpieczeństwo fizyczne

    – polega w szczególności na chronieniu dzieci przed urazami, bólem , utratą życia i zdrowia,

  • b) bezpieczeństwo psychiczne

    – polega w szczególności na właściwym komunikowaniu się z dzieckiem, akceptacji, tolerancji dziecka bez względu na potencjał rozwojowy, status społeczny i pochodzenie.

W przedszkolu wdraża się dzieci do podstawowych zasad bezpieczeństwa, w szczególności w zakresie;

  • a) przestrzegania norm określonych zachowań w sytuacjach typowych dla funkcjonowania dzieci w przedszkolu (w sali zabaw, łazience, szatni , na placu zabaw, na wycieczce lub spacerze)
  • b) komunikowania się z innymi dziećmi,
  • c) organizowania czasu wolnego,
  • d) znajomości sposobów wzywania pomocy i radzenia sobie w trudnych sytuacjach,
  • e) unikania zagrożeń pochodzących od dorosłych, zwierząt, roślin, oraz wynikających
    ze zjawisk atmosferycznych,
  • f) bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
  • g) oddalania się od nauczyciela oraz postępowania w przypadku zgubienia się.

Dziecku nie wolno;

  • wychodzić samodzielnie z sali, placu zabaw, budynku lub innego miejsca bez pozwolenia i dozoru osoby dorosłej,
  • łamać ustalonych w przedszkolu zasad zachowania,
  • narażać siebie i innych dzieci na niebezpieczeństwo.

Nauczyciel ma obowiązek wdrażania dzieci do bezpiecznych zachowań, w szczególności:

  • ustalenia wspólnie z dziećmi zasad i norm zachowań obowiązujących w grupie i w przedszkolu
  • wdrażanie dzieci do przestrzegania obowiązujących w grupie i w przedszkolu zasad

zachowania, w szczególności wynikających z podstawy programowej, realizowanego

programu wychowania przedszkolnego i innych programów w zakresie

bezpieczeństwa

  • zapoznania rodziców z obowiązującymi w przedszkolu zasadami zachowania, systemem konsekwencji za nie przestrzeganie zasad oraz nagradzania za postępowanie zgodne z obowiązującymi w grupie i w przedszkolu zasadami.

Nauczyciel ma obowiązek codziennego sprawdzania sprzętu, zabawek, otoczenia przed rozpoczęciem pracy. Ewentualne zagrożenia należy usuwać lub zgłaszać przełożonemu. Nie wolno organizować zabawy, zajęć oraz innych czynności w otoczeniu niebezpiecznym dla dzieci. Nauczyciel ma obowiązek systematycznego sprawdzania stanu liczbowego grupy, w szczególności podczas zajęć organizowanych na placu zabaw lub poza terenem przedszkola. Nauczyciele i pomoc nauczyciela mają obowiązek, w szczególności podczas pobytu dzieci na placu zabaw, przebywać w miejscach największych zagrożeń (huśtawka, zjeżdżalnia, itp.). Nauczyciel ma obowiązek organizowania zajęć w sposób przemyślany,
tak by przewidywać ewentualne zagrożenia i im przeciwdziałać.

W szatni, łazience dzieci podlegają szczególnej kontroli ze strony pracowników przedszkola: nauczyciele lub pomoce nauczyciela zobowiązani są do monitoringu tych pomieszczeń w czasie, kiedy przebywają tam dzieci. Każdy pracownik przedszkola jest zobowiązany zareagować w przypadku zauważenia dziecka pozostającego bez opieki w przedszkolu lub na placu zabaw (w każdym miejscu poza salą). Każdy pracownik przedszkola w trakcie swojej pracy zobowiązany jest do sprawdzenia zabezpieczeń drzwi, okien, bram oraz zabezpieczenia dostępu dzieci do środków chemicznych.

Każde wyjścia nauczyciela z grupą poza teren przedszkola wpisywane jest do zeszytu wyjść edukacyjnych z podaniem miejsca, celu wyjścia, planowanego czasu pobytu. Organizacja wycieczki przebiega na zasadach określonych w regulaminie wycieczek i spacerów. W razie zaistnienia wypadku dziecka na terenie przedszkola lub poza nim nauczyciel jest zobowiązany do udzielania pomocy oraz przestrzegania procedury postępowania w razie wypadku.

1. KSZTAŁTOWANIE NAWYKÓW HIGIENICZNYCH

Zadania edukacyjne

Formy realizacji

Oczekiwane efekty

1) Dbanie o higienę osobistą.

  • rozumienie konieczności dbania o czystość osobistą;
  • prawidłowe korzystanie z przyborów do mycia;
  • codzienne zabiegi higieniczne w łazience
  • korzystanie z przyborów toaletowych w celu utrzymania higieny, przegląd i wymiana przyborów na nowe
  • codzienne mycie zębów
  • pogadanki
  • literatura dziecięca
  • zabawy tematyczne,
  • historyjki, teatrzyki, scenki
  • filmy edukacyjne
  • udział w programie „Akademia Aquafresh”
  • dba, o czystość swojego ciała;
  • wie, że należy często myć ręce w ciągu dnia;
  • potrafi samodzielnie myć zęby po każdym posiłku;
  • wykonuje prawidłowo podstawowe czynności higieniczne
  • rozumie konieczność stosowania własnych przyborów i utrzymuje je w czystości;
  • korzysta z programów profilaktycznych „Akademia Aquafresh” i bierze w nich aktywny udział.
2. ZASPOKOJENIE POTRZEBY RUCHU

Zadania edukacyjne

Formy realizacji

Oczekiwane efekty

1. Rozwijanie potrzeby ruchu i aktywności jako źródła zdrowia.

  • wykorzystywanie różnorodnych metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
  • aktywizowanie dzieci do różnych zabaw związanych z ruchem - indywidualnych, samorzutnych, grupowych, spontanicznych, zorganizowanych
  • rozwijanie sprawności ruchowej i współzawodnictwa poprzez gry i zabawy ruchowe z elementami: równowagi, orientacji, czworakowania, biegu, rzutu, celowania, toczenia, wspinania się, podskoku i skoku, zabaw na powietrzu (w terenie, na śniegu, w wodzie);
  • wykorzystanie ciekawych rekwizytów i przyborów do ćwiczeń gimnastycznych inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej
  • organizowanie spacerów, wycieczek, rajdów w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu
  • wyjścia do ogrodu przedszkolnego- zabawy na sprzęcie, zabawy ruchowe zorganizowane i swobodne
  • codzienne przeprowadzanie porannych ćwiczeń gimnastycznych i zabaw ruchowych
  • doskonalenie sprawności ruchowej poprzez ćwiczenia gimnastyczne, zabawy ruchowe w specjalnie przygotowanej sali do zajęć gimnastycznych
  • przeprowadzanie zajęć ruchowych przy muzyce (zajęcia rytmiczne)
  • zorganizowanie kącików sportowych
  • udział w zawodach sportowych, spartakiadach, olimpiadach przedszkolaków
  • udział w festynach, imprezach rekreacyjno-sportowych wraz z rodzicami
  • rozumie potrzebę ruchu i aktywności ciała jako bardzo ważnego źródła zdrowia;
  • odczuwa potrzebę uczestniczenia w różnorodnych zabawach
  • umie odczuwać radość z podejmowanego wysiłku ruchowego
  • zna dobrze zasady bezpiecznych zabaw ruchowych
  • potrafi prawidłowo odczytywać sygnały wysyłane przez uczestników zabaw
  • chętnie bierze udział w zabawach z różnymi elementami ruchu
  • potrafi w zabawach wykorzystać różne przybory
  • umie podczas zabaw zrealizować swoje pomysły i prawidłowo wyrazić swoje emocje
  • nabywa wiary we własne możliwości i siły podczas zabaw na powietrzu
  • chętnie uczestniczy w ćwiczeniach porannych i gimnastycznych
  • potrafi się zdyscyplinować i dobrze zorganizować podczas ćwiczeń
  • wie, jak należy bezpiecznie posługiwać się przyborami gimnastycznymi podczas ćwiczeń
  • prawidłowo reaguje na umowne sygnały dotyczące różnych sposobów zachowań, ustawień w zabawach i ćwiczeniach
  • poznaje zasady pozytywnej rywalizacji;

2. Wykorzystanie naturalnej potrzeby ruchu w zabawach i ćwiczeniach opartych na elementach metod:

  • M. Kniessów
  • R. Labana
  • K. Orffa
  • W. Sherborne
  • P. Dennisona
  • Pedagogiki Zabawy
  • prowadzenie zabaw, ćwiczeń stymulujących rozwój dzieci
  • poznaje podstawowe ćwiczenia poszczególnych metod
  • poznaje możliwości swojego ciała
  • potrafi powiązać ruch z muzyką
  • wie, jak zilustrować treść ruchem
  • wyrabia swobodę i płynność ruchów
  • rozwija obie półkule mózgowe
  • zgodnie i bezpiecznie działa w grupie, z partnerem
  • odczuwa radość i zadowolenie z wykonywania ćwiczeń;
 
3. ZDROWE ODŻYWIANIE

Zadania edukacyjne

Formy realizacji

Oczekiwane efekty

 

1. Promowanie zdrowego odżywiania i właściwych nawyków żywieniowych.

  • rozumienie konieczność racjonalnego żywienia i jego znaczenia dla zdrowia.
  • zachęcanie do spożywania większej ilości owoców i warzyw
  • wzbogacenie jadłospisu o produkty ekologiczne
  • wycieczki do sklepu ze zdrową żywnością, stragany owocowo-warzywne
  • przygotowanie zdrowych potraw (zajęcia kulinarne)
  • stworzenie wspólnie „ iramidy zdrowego żywienia” - plakatu
  • literatura dziecięca
  • udział w programie „Mamo, tato, wolę wodę”
  • rozumie potrzebę prawidłowego żywienia - witaminy, składniki mineralne
  • rozumie szkodliwość spożywania niezdrowych produktów
  • wie, że nadmierna ilość słodyczy szkodzi zdrowiu
  • wie, że należy spożywać jak najwięcej owoców i warzyw dla zdrowia
4. PRZECIWDZIAŁANIE AGRESJI I PRZEMOCY

Zadania edukacyjne

Formy realizacji

Oczekiwane efekty

 

1. Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy wśród dzieci.

  • łagodzenie zbyt gwałtownych zachowań
  • uczenie sposobów poprawnego komunikowania się oraz zachowania na co dzień
  • kształtowanie właściwego stosunku do pozytywnych i negatywnych emocji, radzenia sobie w sytuacjach trudnych
  • nabywanie umiejętności i wiedzy o skutkach agresji i przemocy
  • ćwiczenia relaksacyjne i ruchowe kształcące umiejętności panowania nad własnym ciałem, odprężeniem, koncentracją uwagi
  • słuchanie muzyki relaksacyjnej, bajek terapeutycznych
  • gry i zabawy interpersonalne - zabawy rozwijające umiejętność rozpoznawania i nazywania własnych uczuć, własnego nastroju
  • literatura dziecięca, wiersze, historyjki
  • udział w zajęciach: „Zły jak osa”, „Jak dobrze mieć przyjaciela"
  • potrafi opanować gwałtowne reakcje emocjonalne
  • zwraca się do nauczyciela/ osoby dorosłej o pomoc w sytuacjach trudnych
  • rozumie znaczenie poprawnych relacji z dziećmi i dorosłymi
  • potrafi rozpoznać i nazwać swoje uczucia i emocje
  • stara się być przyjazne dla otoczenia, nie powoduje konfliktów
5. KSZTAŁTOWANIE U DZIECI POCZUCIA PRZYNALEŻNOŚCI SPOŁECZNEJ DO RODZINY, GRUPY RÓWIEŚNICZEJ ORAZ POSTAWY PATRIOTYCZNEJ

Zadania edukacyjne

Formy realizacji

Oczekiwane efekty

1. Zawsze razem z rodzicami

  • pielęgnacja tradycji rodzinnych
  • wykorzystanie kompetencji i doświadczenia rodziców na rzecz wspierania rozwoju dziecka
  • organizowanie uroczystości o charakterze rodzinnym i patriotycznym
  • ożywianie zainteresowania historią tradycjami rodziny
  • umacnianie więzi rodzinnych poprzez udział rodziców i dziadków w uroczystościach organizowanych w przedszkolu
  • ustalenie wspólnego frontu w działaniach wychowawczych
  • wypracowanie z rodzicami kontraktu na współpracę, na podstawie wspólnie uznawanych wartości
  • udzielanie konstruktywnej pomocy rodzicom
  • organizowanie spotkań indywidualnych z rodzicami
  • wzmacnia więź emocjonalną z rodziną
  • interesuje się historią i tradycjami swojej rodziny
  • ktywnie uczestniczy w uroczystościach rodzinnych

2.Jestem Polakiem i mieszkam w Polsce

  • darzenie szacunkiem języka ojczystego i tradycji narodowych
  • uświadomienie, że Polska jest jednym z krajów europejskich i należy do Unii Europejskiej
  • przekaz w sposób poetycki: baśnie i legendy
  • spacery i wycieczki
  • oglądanie filmów, albumów, fotografii
  • kąciki regionalne
  • prace z wykorzystaniem mapy
  • uroczystości przedszkolne
  • opowiadanie
  • umie nazwać kraj w którym mieszka
  • wie, że kraj w którym żyje to Polska, i że jest Polakiem
  • rozpoznaje symbole narodowe: godło, barwy, hymn i wie jakie jest ich znaczenie
  • potrafi wskazać Polskę na mapie
  • szanuje kulturę i tradycje narodowe

SYLWETKA ABSOLWENTA

Celem programu wychowawczego jest uzyskanie pod koniec procesu wychowania przedszkolnego w poszczególnych obszarach działalności edukacyjnej, w wyniku oddziaływań wychowawczych wszystkich członków społeczności przedszkolnej: sylwetki wychowanka, który charakteryzuje się następującymi umiejętnościami i wiadomościami:

  • zna swoje prawa i obowiązki,
  • jest samodzielne, tolerancyjne,
  • szanuje swoją i cudzą własność,
  • potrafi kulturalnie zwracać się do innych, używa zwrotów grzecznościowych,
  • rozumie i przestrzega zasad zgodnego współżycia w grupie;
  • ma szacunek dla samego siebie i innych,
  • ma poczucie własnej wartości, wiary we własne możliwości i umiejętności,
  • dostrzega i rozumie potrzeby innych,
  • bezinteresownie pomaga innym,
  • potrafi nazwać, wyrażać i kontrolować swoje emocje,
  • wyraża swoje uczucia, potrzeby i oczekiwania,
  • szanuje wolność i zdanie innych,
  • podejmuje próby oceny swojego postępowania,
  • rozumie konieczność ponoszenia konsekwencji swojego postępowania,
  • rozumie znaczenie dialogu w rozwiązywaniu sporów,
  • umie funkcjonować w środowisku zgodnie z przyjętymi normami,
  • potrafi ponosić konsekwencje swojego postępowania,
  • respektuje polecenia nauczyciela i innych osób dorosłych,
  • zna słowa – klucze dobrej współpracy,
  • potrafi radzić sobie w sytuacjach konfliktowych bez stosowania agresji,
  • potrafi wyciszać się, odprężać, rozładowywać napięcia poprzez poznane techniki i zabawy,
  • dostrzega i szanuje wartości: prawdę, dobro, piękno, uczciwość, sprawiedliwość, życzliwość, szacunek, tolerancję, odpowiedzialność,
  • potrafi cieszyć się z własnych sukcesów,
  • jest zainteresowane otaczającym światem,
  • wie co sprzyja i zagraża jemu samemu i kolegom,
  • zna zasady bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach, wie gdzie szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia,
  • zna i kultywuje tradycje rodzinne, lokalne, regionalne i narodowe,
  • rozumie zasady mądrego i odpowiedzialnego współżycia człowieka ze światem przyrody, zna wstępne wiadomości na temat pierwszej pomocy przed medycznej.