• Czcionka:
bawimy, uczymy, kształcimy

Program adaptacyjny

PROGRAM ADAPTACYJNY PRZEDSZKOLA W LUBISZYNIE

Adaptacja to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji i warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, a szczególnie , gdy dotyczy dziecka trzyletniego.

Analizując okres wstępnej adaptacji dziecka nowo przyjętego do przedszkola w ciągu naszej długoletniej pracy możemy stwierdzić, iż u wielu dzieci ten czas jest okresem bardzo trudnym do przejścia, zarówno jak i jego rodziców. Jest źródłem wielu przykrych doznań emocjonalnych, co w efekcie utrudnia przystosowanie się dzieci do przedszkola.

Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego domu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Pozostawione w nowym otoczeniu jakim jest przedszkole, reaguje płaczem, agresją, wycofaniem się, co może prowadzić do lęku, a nawet urazu. Dlatego tez ważne jest aby moment przekroczenia progu przedszkola przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka. Żeby proces adaptacyjny dziecka w przedszkolu przebiegał sprawnie musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola.

CEL GŁÓWNY PROGRAMU:

  • Tworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu.

SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:

  • Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania dziecka do życia w przedszkolu
  • Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach nauczyciel-dziecko, nauczyciel-rodzic
  • Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia
  • Określenie wzajemnych oczekiwań rodzice-przedszkole
  • Obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
  • Poznanie środowiska domowego dziecka
  • Ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola

HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH:

  1. Zorganizowanie zebrania organizacyjnego dla rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola:
  • Zapoznanie rodziców z dokumentami przedszkola (Statut Przedszkola, Regulamin Przedszkola, Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci do przedszkola)
  • >Przedstawienie Programu realizacji Podstawy Wychowania Przedszkolnego
  • Zapoznanie z wychowawcą i nauczycielami przedszkola
  • Omówienie organizacji pracy placówki
  • Rozdanie rodzicom ankiet dotyczących dziecka
  1. Zorganizowanie zajęć adaptacyjnych dla rodziców i dzieci w miesiącu sierpniu
  • zabawy integracyjne,
  • warsztaty plastyczne,
  • zabawy dzieci w ogrodzie przedszkolnym (zapoznanie z placem zabaw)
  1. Udział dzieci w uroczystości przedszkolnej „Pasowanie na przedszkolaka”
  • Śpiewanie piosenek przedszkolnych, recytacja wierszyków
  • Zabawy i konkursy
  • Złożenie obietnicy przedszkolaka i uroczyste pasowanie dziecka przez panią dyrektor
  • Wręczenie upominków małym przedszkolakom
  • Słodki poczęstunek z rodzicami.

PLAN ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH W PRZEDSZKOLU W LUBISZYNIE I BACZYNIE

Dzień pierwszy 29.08.2017 r. godz. 10.00- 11.00

  • Zabawy z rodzicami na placu przedszkolnym.
  • Zapoznanie z wyglądem sali,
  • poznanie pomieszczeń: toaleta, kuchnia, gabinet dyrektora.
  • Wspólna zabawa integracyjna z rodzicami.

Dzień drugi 30.08.2017 r. od godz. 10.00 do 12.00

  • Zabawy swobodne na placu przedszkolnym bez rodziców.
  • Zabawy w przedszkolu z nauczycielką – zabawy w kole, zabawy przy piosence.
  • Zabawy swobodne w sali przedszkolnej.
  • Słuchanie czytanej bajki przez nauczycielkę. Rysowanie kredkami na temat wysłuchanej bajki.

Dzień trzeci 31.08.2017 r. od 10.00 do 12.00

  • Zabawy swobodne na placu przedszkolnym.
  • Zabawy zorganizowane w sali - opowieść ruchowa, zabawy z chustą animacyjną.
  • Wspólny posiłek – zjedzenie zupy.
  • Słuchanie czytanej bajki przez nauczyciela. Lepienie z plasteliny na temat przeczytanej bajki.