Program adaptacyjny
PROGRAM ADAPTACYJNY PRZEDSZKOLA W LUBISZYNIE
Adaptacja to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji i warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, a szczególnie , gdy dotyczy dziecka trzyletniego.
Analizując okres wstępnej adaptacji dziecka nowo przyjętego do przedszkola w ciągu naszej długoletniej pracy możemy stwierdzić, iż u wielu dzieci ten czas jest okresem bardzo trudnym do przejścia, zarówno jak i jego rodziców. Jest źródłem wielu przykrych doznań emocjonalnych, co w efekcie utrudnia przystosowanie się dzieci do przedszkola.
Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego domu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Pozostawione w nowym otoczeniu jakim jest przedszkole, reaguje płaczem, agresją, wycofaniem się, co może prowadzić do lęku, a nawet urazu. Dlatego tez ważne jest aby moment przekroczenia progu przedszkola przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka. Żeby proces adaptacyjny dziecka w przedszkolu przebiegał sprawnie musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
- Tworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:
- Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania dziecka do życia w przedszkolu
- Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach nauczyciel-dziecko, nauczyciel-rodzic
- Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia
- Określenie wzajemnych oczekiwań rodzice-przedszkole
- Obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
- Poznanie środowiska domowego dziecka
- Ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH:
- Zorganizowanie zebrania organizacyjnego dla rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola:
- Zapoznanie rodziców z dokumentami przedszkola (Statut Przedszkola, Regulamin Przedszkola, Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci do przedszkola)
- >Przedstawienie Programu realizacji Podstawy Wychowania Przedszkolnego
- Zapoznanie z wychowawcą i nauczycielami przedszkola
- Omówienie organizacji pracy placówki
- Rozdanie rodzicom ankiet dotyczących dziecka
- Zorganizowanie zajęć adaptacyjnych dla rodziców i dzieci w miesiącu sierpniu
- zabawy integracyjne,
- warsztaty plastyczne,
- zabawy dzieci w ogrodzie przedszkolnym (zapoznanie z placem zabaw)
- Udział dzieci w uroczystości przedszkolnej „Pasowanie na przedszkolaka”
- Śpiewanie piosenek przedszkolnych, recytacja wierszyków
- Zabawy i konkursy
- Złożenie obietnicy przedszkolaka i uroczyste pasowanie dziecka przez panią dyrektor
- Wręczenie upominków małym przedszkolakom
- Słodki poczęstunek z rodzicami.
PLAN ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH W PRZEDSZKOLU W LUBISZYNIE I BACZYNIE
Dzień pierwszy 29.08.2022 r. godz. 09.00- 10.30
- Zabawy z rodzicami na placu przedszkolnym.
- Zapoznanie z wyglądem sali,
- poznanie pomieszczeń: toaleta, kuchnia, gabinet dyrektora.
- Wspólna zabawa integracyjna z rodzicami.
Dzień drugi 30.08.2022 r. od godz. 09.00 do 11.00
- Zabawy swobodne na placu przedszkolnym bez rodziców.
- Zabawy w przedszkolu z nauczycielką – zabawy w kole, zabawy przy piosence.
- Zabawy swobodne w sali przedszkolnej.
- Słuchanie czytanej bajki przez nauczycielkę. Rysowanie kredkami na temat wysłuchanej bajki.
Dzień trzeci 31.08.2022 r. od 09.00 do 11.00
- Zabawy swobodne na placu przedszkolnym.
- Zabawy zorganizowane w sali - opowieść ruchowa, zabawy z chustą animacyjną.
- Wspólny posiłek – zjedzenie zupy.
- Słuchanie czytanej bajki przez nauczyciela. Lepienie z plasteliny na temat przeczytanej bajki.