Program adaptacyjny
PROGRAM ADAPTACYJNY PRZEDSZKOLA W LUBISZYNIE
Adaptacja to przystosowanie się do nowego środowiska społecznego, sytuacji i warunków. Dla małego dziecka takim nowym środowiskiem jest przedszkole. Moment pójścia do przedszkola jest bardzo ważnym wydarzeniem, a szczególnie , gdy dotyczy dziecka trzyletniego.
Analizując okres wstępnej adaptacji dziecka nowo przyjętego do przedszkola w ciągu naszej długoletniej pracy możemy stwierdzić, iż u wielu dzieci ten czas jest okresem bardzo trudnym do przejścia, zarówno jak i jego rodziców. Jest źródłem wielu przykrych doznań emocjonalnych, co w efekcie utrudnia przystosowanie się dzieci do przedszkola.
Dziecko czuje się wyrwane z rodzinnego domu, który gwarantuje mu poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Pozostawione w nowym otoczeniu jakim jest przedszkole, reaguje płaczem, agresją, wycofaniem się, co może prowadzić do lęku, a nawet urazu. Dlatego tez ważne jest aby moment przekroczenia progu przedszkola przebiegał najłagodniej w atmosferze bezpieczeństwa i otworzenia na potrzeby dziecka. Żeby proces adaptacyjny dziecka w przedszkolu przebiegał sprawnie musi zaistnieć ścisła współpraca pomiędzy rodzicami a pracownikami przedszkola.
CEL GŁÓWNY PROGRAMU:
-
Tworzenie dzieciom warunków do łatwej adaptacji w przedszkolu.
SZCZEGÓŁOWE CELE PROGRAMU:
-
Wspomaganie dziecka w procesie przystosowania dziecka do życia w przedszkolu
-
Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach nauczyciel-dziecko, nauczyciel-rodzic
-
Przygotowanie rodziców do udzielania dziecku wsparcia
-
Określenie wzajemnych oczekiwań rodzice-przedszkole
-
Obniżenie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka do przedszkola
-
Poznanie środowiska domowego dziecka
-
Ukształtowanie pozytywnego wizerunku przedszkola
HARMONOGRAM DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH:
-
Zorganizowanie zebrania organizacyjnego dla rodziców dzieci nowoprzyjętych do przedszkola:
-
Zapoznanie rodziców z dokumentami przedszkola (Statut Przedszkola, Regulamin Przedszkola, Procedurą przyprowadzania i odbierania dzieci do przedszkola)
-
>Przedstawienie Programu realizacji Podstawy Wychowania Przedszkolnego
-
Zapoznanie z wychowawcą i nauczycielami przedszkola
-
Omówienie organizacji pracy placówki
-
Rozdanie rodzicom ankiet dotyczących dziecka
-
Zorganizowanie zajęć adaptacyjnych dla rodziców i dzieci w miesiącu sierpniu
-
zabawy integracyjne,
-
warsztaty plastyczne,
-
zabawy dzieci w ogrodzie przedszkolnym (zapoznanie z placem zabaw)
-
Udział dzieci w uroczystości przedszkolnej „Pasowanie na przedszkolaka”
-
Śpiewanie piosenek przedszkolnych, recytacja wierszyków
-
Zabawy i konkursy
-
Złożenie obietnicy przedszkolaka i uroczyste pasowanie dziecka przez panią dyrektor
-
Wręczenie upominków małym przedszkolakom
PLAN ZAJĘĆ ADAPTACYJNYCH W PRZEDSZKOLU W LUBISZYNIE I BACZYNIE
Dzień pierwszy 29.08.2023 r. godz. 09.00- 10.30
-
Zabawy z rodzicami na placu przedszkolnym.
-
Zapoznanie z wyglądem sali,
-
poznanie pomieszczeń: toaleta, kuchnia, gabinet dyrektora.
-
Wspólna zabawa integracyjna z rodzicami.
Dzień drugi 30.08.2023 r. od godz. 09.00 do 10:30
-
Zabawy swobodne na placu przedszkolnym bez rodziców.
-
Zabawy w przedszkolu z nauczycielką – zabawy w kole, zabawy przy piosence.
-
Zabawy swobodne w sali przedszkolnej.
-
Słuchanie czytanej bajki przez nauczycielkę. Rysowanie kredkami na temat wysłuchanej bajki.
Dzień trzeci 31.08.2023 r. od 09.00 do 11.00
-
Zabawy swobodne na placu przedszkolnym.
-
Zabawy zorganizowane w sali - opowieść ruchowa, zabawy z chustą animacyjną.
-
Wspólny posiłek – zjedzenie zupy.
-
Słuchanie czytanej bajki przez nauczyciela. Lepienie z plasteliny na temat przeczytanej bajki.