METODA PROJEKTU - "Bajki z koszyka"
Drodzy Rodzice,
w kwietniu 2025 r. Grupa II będzie realizowała zajęcia metodą projektu pt. "Bajki z koszyka".
Motywacją do stworzenia i rozpoczęcia metody projektu było ułatwienie regularnego i bezpośredniego kontaktu z książką, które zwiększy zapał dzieci w zakresie rozwoju języka i co istotne zainteresowania czytaniem wśród przedszkolaków.
Zajęcia mają na celu zaangażowanie osób z najbliższego otoczenia dzieci do uczestnictwa w realizacji projektu, aby wspólnie propagować „apetyt na czytanie”. Metoda projektu uruchamia także relacje z lokalnymi instytucjami np. biblioteką. Pierwszy etap edukacyjny to doskonały moment na stymulowanie pasji słowem pisanym do budowania „potencjału czytelniczego” charakteryzującego się zainteresowaniem słuchania bajek, legend, opowieści, poszukiwania bliskości z literaturą, która stanie się początkiem przemiłych doznań i kanwą zgłębienia umiejętności samodzielnego czytania, a także doskonalenia dziecięcej ekspresji werbalnej. Najważniejsze, aby wychwycić możliwości w rodzicach, rodzinie, ciekawych osobach z lokalnego środowiska. Zaproszenie ich do przedszkola, wciągnięcie i zaszczepienie u przedszkolaków pasji czytelniczej spowoduje zwiększenie poczucia wartości, da możliwość radowania się wspólną obecnością.
CELE:
- Zgłebienie pozycji literatury dziecięcej (opowieści, bajek, baśni, wieści, podań i legend).
- Aktywizowanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom.
- Zbudowanie warunków do rozmaitego zaangażowania przedszkolaków w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
- Kształtowanie u dzieci zdolności słuchania tekstu czytanego. Aktywowanie pasji czytania i pisania.
- Wciągnięcie rodziców/ opiekunów w życie przedszkola.
- Potęgowanie poczucia własnej wartości dziecka.
- Kształtowanie relacji między rodzicem i dzieckiem.
- Rozpowszechnianie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
- Kształtowanie nawyku czytania oraz zapału do książek.
- Doskonalenie troszczenia się o książki i szacunku do nich.
- Wdrożenie przedszkolaków do późniejszego, samodzielnego wyboru książek.
HARMONOGRAM METODY PROJEKTU
- Stworzenie kącika książki „Bajki z koszyka” w miejscu widocznym, który swoją atrakcyjnością zachęci przedszkolaków do dobrowolnego i licznego korzystania z niego.
- Systematyczne przeprowadzanie zajęć z głośnego czytania, o niezmiennych porach.
- Spacer do Gminnej Biblioteki w Lubiszynie, oglądanie książek w bibliotece.
- Przeprowadzenie czytania na świeżym powietrzu np. „Czytanie pod chmurką”– z udziałem zaproszonego rodzica bądź osoby z lokalnego środowiska ( np. Strażak)
- Prace plastyczne związane z bajką np. – zakładka do książki.
- Spontaniczne zabawy przedszkolaków w teatr inspirowane literaturą dziecięcą. Wykorzystanie rekwizytów: masek, pacynek.
- Prace porządkowo – pożyteczne w kąciku książki:układanie bajek na półkach, pomoc w renowacji zniszczonych książeczek,pełnienie dyżurów przez przedszkolaków w kąciku książki.
- Nagrodzenie najbardziej aktywnych „czytelników” grupowej biblioteki. Dyplomy „Aktywnego czytelnika”.