• Czcionka:
bawimy, uczymy, kształcimy

METODA PROJEKTU - "Bajki z koszyka"

Drodzy Rodzice,

w kwietniu 2025 r. Grupa II będzie realizowała zajęcia metodą projektu pt. "Bajki z koszyka".

Motywacją do stworzenia i rozpoczęcia metody projektu było ułatwienie regularnego i bezpośredniego kontaktu z książką, które zwiększy zapał dzieci w zakresie rozwoju języka i co istotne zainteresowania czytaniem wśród przedszkolaków.

Zajęcia mają na celu zaangażowanie osób  z najbliższego otoczenia dzieci do uczestnictwa w realizacji projektu, aby wspólnie propagować „apetyt na czytanie”. Metoda projektu uruchamia także relacje z lokalnymi instytucjami np. biblioteką. Pierwszy etap edukacyjny to doskonały moment na stymulowanie pasji słowem pisanym do budowania „potencjału czytelniczego” charakteryzującego się zainteresowaniem słuchania bajek, legend, opowieści, poszukiwania bliskości z literaturą, która stanie się początkiem przemiłych doznań i kanwą zgłębienia umiejętności samodzielnego czytania, a także  doskonalenia dziecięcej ekspresji werbalnej. Najważniejsze, aby wychwycić możliwości w rodzicach, rodzinie, ciekawych osobach z lokalnego środowiska. Zaproszenie ich do przedszkola, wciągnięcie i zaszczepienie u przedszkolaków pasji czytelniczej spowoduje zwiększenie poczucia wartości, da możliwość  radowania się wspólną obecnością.

 

CELE:

  • Zgłebienie pozycji literatury dziecięcej (opowieści, bajek, baśni, wieści, podań i legend).
  • Aktywizowanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom.
  • Zbudowanie warunków do rozmaitego zaangażowania przedszkolaków w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela.
  • Kształtowanie u dzieci zdolności słuchania tekstu czytanego. Aktywowanie pasji czytania i pisania.
  • Wciągnięcie rodziców/ opiekunów w życie przedszkola.
  • Potęgowanie poczucia własnej wartości dziecka.
  • Kształtowanie  relacji między rodzicem i dzieckiem.
  • Rozpowszechnianie za pośrednictwem literatury wartości moralnych.
  • Kształtowanie  nawyku czytania oraz zapału do książek.
  • Doskonalenie troszczenia się o książki i szacunku do nich.
  • Wdrożenie przedszkolaków do późniejszego, samodzielnego wyboru książek.

 

HARMONOGRAM METODY PROJEKTU

  1. Stworzenie kącika książki „Bajki z koszyka” w  miejscu widocznym, który swoją atrakcyjnością zachęci przedszkolaków do dobrowolnego i licznego korzystania z niego.
  2. Systematyczne przeprowadzanie zajęć z głośnego czytania, o niezmiennych porach.
  3. Spacer do Gminnej Biblioteki w Lubiszynie, oglądanie książek w bibliotece.
  4. Przeprowadzenie czytania na świeżym powietrzu np. „Czytanie pod chmurką”– z udziałem zaproszonego rodzica bądź osoby z lokalnego środowiska ( np. Strażak)
  5. Prace plastyczne związane z bajką np. – zakładka do książki.
  6. Spontaniczne zabawy przedszkolaków w teatr inspirowane literaturą dziecięcą. Wykorzystanie rekwizytów: masek, pacynek.
  7. Prace porządkowo – pożyteczne w kąciku książki:układanie bajek na półkach, pomoc w renowacji zniszczonych książeczek,pełnienie dyżurów przez przedszkolaków w kąciku książki.
  8. Nagrodzenie najbardziej aktywnych „czytelników” grupowej biblioteki. Dyplomy „Aktywnego czytelnika”.